شرکت حمل و نقل بین المللی تیرکاران
شرکت حمل و نقل بین المللی تیرکاران

شرکت حمل و نقل بین المللی تیرکاران

ایران _تهران

ایده‌ جدید چین برای برقی‌سازی، اتصال مستقیم کامیون‌ها و کشنده‌ها به شبکه

برقی‌سازی خودروها چالش‌های زیادی به‌دنبال دارد. به‌خصوص در خودروهای تجاری و سنگین که در آن‌ها باید از باتری‌های خیلی حجیم‌تری استفاده کرد. این موضوع نیز به‌نوبه خود فشار مضاعفی را به منابع معدنی موجود تحمیل می‌کند و درعین‌حال باعث افزایش قیمت نهایی می‌شود. برای مقابله با این مشکلات، چند وقتی است که برخی شرکت‌ها استفاده از کابل‌های برقی روی شبکه بزرگراه‌ها و اتصال خودروهای تجاری به آن‌ها را مطرح کرده‌اند.

هرچند نصب میلیون‌ها کیلومتر کابل روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها ایده خیلی مدرن و پیشرفته‌ای به‌نظر نمی‌رسد و ترامواهای قدیمی را در ذهن تداعی می‌کند، اما مزایای زیادی دارد. اتصال و دریافت مداوم انرژی از کابل امکان استفاده از باتری‌های کم‌حجم‌تر را فراهم می‌کند. باتری کوچک‌تر هم به‌معنای وزن سبک‌تر و قیمت کمتر است. علاوه‌براین، دسترسی دائمی به یک منبع برقی رانندگان را از توقف در ایستگاه‌های شارژ بی‌نیاز می‌کند. این امر هم به نوبه خود صرفه‌جویی در زمان و تحویل محموله در زمان‌های کوتاه‌تر را در پی دارد.

نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان

در این ایده، جریان کابل همزمان هم نیروی خودرو را تأمین و هم باتری را شارژ می‌کند. ناگفته پیداست وقتی خودرو از مسیرهای اصلی خارج شود، باتری وارد مدار خواهد شد. شاید بگویید اجرای چنین پروژه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلان است. در پاسخ باید گفت بله، اما نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد پس از 15 سال، مبلغ سرمایه‌گذاری‌ به جیب سرمایه‌گذاران برمی‌گردد. ذکر این نکته ضروری است که ایجاد چنین شبکه‌ای، نیاز به احداث ایستگاه‌های شارژ و چالش‌های بعدی مربوط به تأمین برق فشار قوی برای هزاران هزار خودروی برقی را برطرف می‌کند.

چین وارد بازی می‌شود

درحال‌حاضر چینی‌ها به‌دنبال بهره‌برداری از ایده تجهیز بزرگراه‌ها به کابل‌های برق مخصوص هستند. مؤسسه تحقیقاتی CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Research  و یکی از زیرمجموعه‌های آن به‌طور جدی در این زمینه فعالیت می‌کنند. نتیجه تلاش‌های این دو شرکت یک کامیون برقی است که هر چند طراحی مدرن و پیشرفته‌ای ندارد، اما از نظر کارایی می‌توان روی آن حساب باز کرد. این کامیون در استان هونان چین و در اتوبانی اختصاصی تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این ایده جدید نیست و به‌غیر از چین، در سوئد، آلمان و آمریکا نیز تست شده است. درهرحال باید منتظر ماند و دید که آیا درنهایت این ایده گسترش پیدا خواهد کرد یا مدل‌هایی مثل کشنده سِمی تسلا به موفقیت خواهند رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد